Ga naar de inhoud

Pech en het slepen van een ambulance van bijna 5 ton.

Van Zaporizja naar Donbas:

Mijn aanhanger had genoeg van het rijden door diepe kuilen en over beschadigde wegen, waardoor de as het begaf.  Geen groot probleem behalve dat ik in de middle of nowhere zat. Het dichtstbijzijnde benzinestation was meer dan een uur rijden, dus besloot ik op zoek te gaan naar een bergingstrailer in de buurt. Helaas zonder succes, de dichtstbijzijnde was 2 uur rijden.  Vrienden boden aan hem te halen maar dat zou ook voor hen een lange rit zijn geweest, dus besloot ik zelf de bergingstrailer te gaan halen.  Die bleek zwaar beschadigd doordat soldaten hem gebruikt hadden om gepantserde voertuigen te vervoeren maar het leek erop dat hij het zou doen.  Eenmaal aangekoppeld merkte ik dat de trailer een lekke band had, dus heb ik hem opgepompt met mijn compressor, hij liep direct weer leeg dus moest ik naar een bandenwinkel rijden die het ventiel gratis voor mij verving. 

Eenmaal terug kostte het mij bijna een uur om de volgeladen trailer op de bergingstrailer te krijgen, enkele soldaten hielpen mee, dat was hard nodig omdat ook de lier beschadigd bleek.  Toen dat allemaal geregeld was, ging ik naar Kramatorsk.

In kramatorsk aangekomen, was er een bevriendde brigade die een ambulance van bijna 5 ton had met een beschadigde motor.   Voor reparatie zou deze 300 km gesleept moeten worden over licht heuvelachtig terrein en geïmproviseerde bruggen.  Omdat ik deze groep erg graag wilde helpen, bood ik aan om dat te doen.  Met zweethandjes en mijn oude Mercedes die zijn uiterste best gedaan heeft, brachten we de ambulance naar de monteur (waarbij de sleepkabel eerst twee keer brak en we toen een ketting gebruikt hebben). Het was een interessante, maar zenuwslopende ervaring.  Ondertussen hebben mijn vrienden in Kramatorsk de bergingstrailer veilig en wel terug gekregen.

Mijn eigen trailer ondergaat nu wat aanpassingen bij een vriendelijke lokale monteur die aanbood om een Lada-as aan de trailer te lassen. De kans dat de as op nederlandse wegen stuk gaat is klein, de oekrainse wegen zijn een ander verhaal, dus het hebben van een Lada-as op de trailer is dan een voordeel als er nog een keer een reparatie nodig is.

Het was behoorlijk wat pech, maar uiteindelijk heb ik mensen ontmoet die ik anders nooit zou ontmoeten en ik zal de ervaring nooit vergeten.  Als je in deze gebieden rijdt, kan er altijd wel iets misgaan of kapot gaan, maar dat hoort er bij.